Syair Perahu
Oleh Hamzah Fansuri.
Inilah gerangan suatu madah,
Mengarangkan syair terlalu indah,
Membutuhi jalan tempat berpindah,
Di sanalah ikhtikad diperbetuli sudah.
Wahai muda kenali dirimu,
Ialah perahu tamsil tubuhmu,
Tiadalah berapa lama hidupmu,
Ke akhirat juga kekal diammu.
Hai muda arif budiman,
Hasilkan kemudi dengan pedoman,
Alat perahumu jua kerjakan,
Itulah jalan membetuli insan.
Perteguh juga alat perahmu,
Hasilkan bekal air dan kayu,
Dayung pengayuh taruh di situ,
Supaya laju perahumu itu.
Sudahlah hasil kayu dan air,
Angkatlah pula sauh dan layar,
Padi beras bekal janganlah taksir,
Nescaya sempurna jalan yang kabir.
Perteguh jua alat perahumu,
Muaranya sempit tempatmu lalu,
Banyaklah di sana ikan dan hiu,
Menanti perahumu lalu dari situ.
Muaranya dalam, ikan pun banyak,
Di sanalah perahu,karam dan rosak,
Karangnya tajam seperti tombak,
Ke atas pasir kamu tersesak.
Ketahui olehmu hai anak dagang,
Riaknya rencam ombaknya garang,
Ikan pun banyak datang menyerang,
Hendak membawa ke tengah sawang.
Muaranya itu terlalu sempit,
Di manakah lalu sampan dan rakit,
Jikalau ada pedoman dikepit,
Sempurnalah jalan terlalu ba’id.
Baiklah perahu engkau perteguh,
Hasilkan pendapat dengan tali sauh,
Anginnya keras ombaknya cabuh,
Lailahaillallah akan tali teguh.
Barangsiapa bergantung ke situ,
Teduhlah selebu yang rencam itu,
Pedoman betuli perahumu itu,
Selamat engkau ke pulau itu.
Lailahaillalah jua yang engkau ikut,
Di laut keras taufan dan rebut,
Hiu dan paus di belakang menurut,
Bertetaplah kemudi jangan terkejut.
Laut Sailan terlalu dalam,
Di sanalah perahu rosak dan karam,
Sungguhpun banyak di sana penyelam,
Larang mendapat permata nilam.
Laut Sailan Wahid al-Qahhar,
Raknya rencam ombaknya besar,
Anginnya sonsongan membeluk sangkar,
Perbaik kemudi jangan berkisar.
Itulah laut yang maha indah,
Ke sanalah kita semuanya berpindah,
Hasilkan bekal dan juadah,
Selamatlah engkau sempurnalah musyahadah.
Sailan itu ombaknya kisah,
Banyak akan ke sana berpindah,
Taufan dan ribut terlalu azamah,
Perbetuli pedoman jangan berubah.
Laut kalzum terlalu dalam,
Ombaknya muhit pada sekalian alam,
Banyaklah di sana rosak dan karam,
Perbaiki nan siang dan malam.
Ingati sungguh siang dan malam,
Laut deras bertambah dalam,
Angin pun keras ombaknya rencam,
Ingati perahu jangan tenggelam.
Jikalau engkau ingati sungguh,
Angin yang keras menjadi teduh,
Tambahan selebu tetap yang cabuh,
Selamat engkau ke pulau itu berlabuh.
Sampailah Ahad dengan masanya,
Datanglah angin dengan paksanya,
Belayar perahu sidang budimannya,
Belayar itu dengan kelengkapannya.
Wujud Allah nama perahunya,
Ilmu Allah akan dayungnya,
Iman Allah nama kemudinya,
Yakin akan Allah nama pawangnya.
Taharah dan istinjak nama lantainya,
Kufur dan maksiat air ruangnya,
Tawakal akan Allah jurubatunya,
Tauhid itu akan sauhnya.
Lailahaillalah akan talinya,
Kamal Allah akan tiangnya,
Assalammualaikum akan tali lenggangnya,
Taat dan ibadat akan dayungnya.
Selawat akan nabi tali bubutannya,
Istighfar akan Allah akan layarnya,
Allahu akhbar nama anginnya,
Subhanallah akan lajunya.
Allahu a’lam nama rantaunya,
Iradat Allah nama bandarnya,
Kudrat Allah nama labuhnya,
Syurga Jannat anna’im nama negerinya.
Sumber: Zuber Usman,1969.
Kesusasteraan Lama Indonesia,
Melaka: Penerbitan Abbas Bandung.
Gurindam Dua Belas Fasal 1 barang siapa tiada memegang agama sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama barang siapa mengenal yang empat maka yaitulah orang yang makrifat barang siapa mengenal Allah suruh dan tegahnya tiada ia menyalah barang siapa mengenal diri maka telah mengenal akan tuhan yang bahri barang siapa mengenal dunia tahulah ia barang yang terperdaya barang siapa mengenal akhirat tahulah ia dunia mudharat Fasal 2 barang siapa mengenal yang tersebut tahulah ia makna takut barang siapa meninggalkan sembahyang seperti rumah tiada bertiang barang siapa meninggalkan puasa tidaklah mendapat dua termasa barang siapa meninggalkan zakat tiada hartanya beroleh berkat barang siapa meninggalkan haji tiadalah ia menyempurnakan janji Fasal 3 apabila terpelihara mata sedikitlah cita-cita apabila terpelihara kuping khabar yang jahat tiadalah damping apabila terpelihara lidah niscaya dapat daripadanya faedah bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan daripada segala berat dan ringan apabila perut terlalu penuh keluarlah fi’il yang tiada senonoh anggota tengah hendaklah ingat di situlah banyak orang yang hilang semangat hendaklah peliharakan kaki daripada berjalan yang membawa rugi Fasal 4 hati itu kerajaan di dalam tubuh jikalau zalim segala anggota pun rubuh apabila dengki sudah bertanah datang daripadanya beberapa anak panah mengumpat dan memuji hendaklah pikir di situlah banyak orang yang tergelincir pekerjaan marah jangan dibela nanti hilang akal di kepala jika sedikit pun berbuat bohong boleh diumpamakan mulutnya itu pekung tanda orang yang amat celaka aib dirinya tiada ia sangka bakhil jangan diberi singgah itulah perompak yang amat gagah barang siapa yang sudah besar janganlah kelakuannya membuat kasar barang siapa perkataan kotor mulutnya itu umpama ketor di manatah tahu salah diri jika tiada orang lain yang berperi pekerjaan takbur jangan direpih sebelum mati didapat juga sepih Fasal 5 jika hendak mengenal orang berbangsa lihat kepada budi dan bahasa jika hendak mengenal orang yang berbahagia sangat memeliharakan yang sia-sia jika hendak mengenal orang mulia lihatlah kepada kelakuan dia jika hendak mengenal orang yang berilmu bertanya dan belajar tiadalah jemu jika hendak mengenal orang yang berakal di dalam dunia mengambil bekal jika hendak mengenal orang yang baik perangai lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai Fasal 6 cahari olehmu akan sahabat yang boleh dijadikan obat cahari olehmu akan guru yang boleh tahukan tiap seteru cahari olehmu akan isteri yang boleh menyerahkan diri cahari olehmu akan kawan pilih segala orang yang setiawan cahari olehmu akan abdi yang ada baik sedikit budi Fasal 7 apabila banyak berkata-kata di situlah jalan masuk dusta apabila banyak berlebih-lebihan suka itulah tanda hampirkan duka apabila kita kurang siasat itulah tanda pekerjaan hendak sesat apabila anak tidak dilatih jika besar bapanya letih apabila banyak mencacat orang itulah tanda dirinya kurang apabila orang yang banyak tidur sia-sia sahajalah umur apabila mendengar akan khabar menerimanya itu hendaklah sabar apabila mendengar akan aduan membicarakannya itu hendaklah cemburuan apabila perkataan yang lemah lembut lekaslah segala orang mengikut apabila perkataan yang amat kasar lekaslah orang sekalian gusar apabila pekerjaan yang amat benar tiada boleh orang berbuat honar Fasal 8 barang siapa khianat akan dirinya apalagi kepada lainnya kepada dirinya ia aniaya orang itu jangan engkau percaya lidah suka membenarkan dirinya daripada yang lain dapat kesalahannya daripada memuji diri hendaklah sabar biar daripada orang datangnya khabar orang yang suka menampakkan jasa setengah daripada syirik mengaku kuasa kejahatan diri sembunyikan kebajikan diri diamkan keaiban orang jangan dibuka keaiban diri hendaklah sangka Fasal 9 tahu pekerjaan tak baik tapi dikerjakan bukannya manusia ia itulah syaitan kejahatan seorang perempaun tua itulah iblis punya penggawa kepada segala hamba-hamba raja di situlah syaitan tempatnya manja kebanyakan orang yang muda-muda di situlah syaitan tempat bergoda perkumpulan laki-laki dengan perempuan di situlah syaitan punya jamuan adapun orang tua yang hemat syaitan tak suka membuat sahabat jika orang muda kuat berguru dengan syaitan jadi berseteru Fasal 10 dengan bapa jangan durhaka supaya Allah tidak murka dengan ibu hendaklah hormat supaya badan dapat selamat dengan anak janganlah lalai supaya boleh naik ke tengah balai dengan isteri dan gundik janganlah alpa supaya kemaluan jangan menerpa dengan kawan hendaklah adil supaya tangannya jadi kapil Fasal 11 hendaklah berjasa kepada yang sebangsa hendaklah jadi kepala buang perangai yang cela hendak memegang amanat buanglah khianat hendak marah dahulukan hujjah hendak dimalui jangan memalui hendak ramai murahkan perangai Fasal 12 raja mufakat dengan menteri seperti kebun berpagar duri betul hati kepada raja tanda jadi sebarang kerja hukum adil atas rakyat tanda raja beroleh inayat kasihkan orang yang berilmu tanda rahmat atas dirimu hormat akan orang yang pandai tanda mengenal kasa dan cindai ingatkan dirinya mati itulah asal berbuat bakti akhirat itu terlalu nyata kepada hati yang tidak buta
]
|
|
|
Tidak ada komentar:
Posting Komentar